יום רביעי, 16 בדצמבר 2015

ליתר ביטחון


ביטחון עצמי
 
נבנה מהאומדן והשפיטה העצמית המובלעים בחיי כל אחד; כל אדם שופט את יכולותיו להתמודד עם אתגרי החיים, בהבנת ופתירת בעיות, בזכותם להשיג אושר, ובזכותו לקבלת כבוד מהסביבה.‏
המוטיבציה של האדם להגיע להישגים מותנה בשני גורמים הפועלים בו זמנית:
הערכת האדם את סיכוייו להצליח; ומידת החשיבות של ההצלחה בעיניו‏

הערכת סיכויי ההצלחה תלויה באופן שבו האדם תופס את רמת הקושי של פעולה מסוימת ביחס למיומנות שלו ויש לה השפעה על הפן הרגשי. כאשר האתגר שהפעולה מציבה בפני האדם קשה מדי ביחס ליכולתו, נוצרת תחושת תסכול שהופכת לדאגה אשר יכולה להתעצם לתחושת חרדה.


לחלופין, במצב שבו יכולת האדם עולה על דרישת הפעילות תתעורר תחושת שעמום מתגברת. עם זאת, כשהאדם מרגיש שמיומנויותיו באות לידי ביטוי מרבי בביצוע הפעילות, הוא נכנס למצב של זרימה‏.

בהתאם לכך, התנהגות האדם מושפעת במידה רבה מהערכתו העצמית, אשר התגבשה לאור ניסיונו בעבר. הערכה עצמית שלילית אשר נוצרה בעקבות התנסות חוזרת ונשנית מול כשלונות רבים, עשויה לפגוע ברגשות הביטחון של האדם בנוגע ליכולת ההתמודדות שלו במצבים חדשים. מסיבה זו רבים סיכוייו של אדם למוּד כישלון לשוב ולהיכשל גם בעתיד. במקרים קיצוניים הדבר עלול להוביל למצב של חוסר אונים נרכש.

רמה גבוהה מאוד או נמוכה מאוד של הערכה עצמית מאפיינת לעתים אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית שבסופו של דבר משפיעה על כל דבר בחיינו ובבריאותינו.

לכן, חשוב מאוד לעבוד על הביטחון העצמי.


שמרו על עצמכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה